Implantologie
Boala parodontală, fiind o boală ce afectează țesuturile de susținere ale dinților (osul și gingia), poate afecta și implanturile dentare.

Unii pacienți sunt de părere că, odată ce își pun un dinte artificial, indiferent dacă vorbim despre implant dentar, coroană sau proteză, nu mai este nevoie să aibă grijă de dinții lor, întrucât nu mai pot dezvolta afecțiuni orale. Nimic mai fals! În realitate, și dinții artificiali se pot îmbolnăvi. Așa apare și periimplantita, o afecțiune care poate apărea atunci când avem implant dentar și poate duce la pierderea sa.

Ce este periimplantita?

Periimplantita este o infecție care apare în țesutul de suport din jurul implantului, adică pe os și gingie. Este adesea comparată cu boala parodontală, având același tablou de simptome – deci, cum dinții naturali pot dezvolta parodontoză, așa poate și implantul dentar să dezvolte periimplantită. Când periimplantita ajunge într-un stadiu extrem de sever conduce la resorbția din jurul implantului, iar implantul trebuie îndepărtat.

Etapele dezvoltării periimplantitei

Periimplantita face parte din categoria acelor probleme orale care, în primă instanță, sunt chiar insesizabile – când vorbim despre simptome ale periimplantitei, în prima etapă vei vedea că, de cele mai multe ori, acestea nici nu există. Aceasta apare în două stadii; este de preferat să identificăm și să diagnosticăm afecțiunea cât mai repede, pentru ca tratamentul să fie unul mai eficient și de scurtă durată:

Mucozita peri-implantară

Primul stadiu al periimplantitei este, de fapt, mucozita – o afecțiune reversibilă, care se manifestă prin inflamarea și înroșirea gingiei din zona implantului. Dacă este identificată în acest stadiu, mucozita nu va evolua înspre periimplantită. La începuturile sale, mucozita este asimptomatică – adică nu ne va ridica semne de întrebare. De aceea este vital să mergem regulat la stomatolog pentru a identifica acele afecțiuni asimptomatice.

Recomandarea implantologului este de a face igienizare profesională în cabinet la fiecare 6 luni (igienistul va sesiza dacă apare mucozita), dar și o radiografie de control o dată pe an.

Periimplantita cu pierdere osoasă

Periimplantita propriu-zisă apare atunci când ignorăm semnele mucozitei, fiind agravarea simptomelor de mai sus. Însă periimplantita vine, totodată, și cu pierdere osoasă accelerată și exteriorizarea conținutului purulent care se formează în pungile specifice. Tratamentul unei periimplantite avansate este unul invaziv, pentru că este necesară intervenția chirurgicală, iar de cele mai multe ori, este necesară îndepărtarea implantului.

Simptomele periimplantitei

Din nefericire, periimplantita poate fi adesea asimptomatică atunci când este debutantă – ceea ce o face și mai greu de depistat. De aceea este vital să respectăm controalele regulate la stomatolog, pentru a putea diagnostica această afecțiune într-un timp care să permită un tratament, cât mai non-invaziv. Tabloul de simptome al periimplantitei nu este unul foarte generos:

• inflamarea, înroșirea și sângerarea gingiei din zona implantului;
  • durere la masticație;
  • pungi cu puroi care se pot exterioriza;
  • destabilizarea implantului;
  • stare generală de rău.

Diagnosticul periimplantitei

Periimplantita face parte din categoria de afectiuni ușor de diagnosticat – este nevoie doar de investigații imagistice cu ajutorul radiografiei, prin care se observă resorbția osului care înconjoară implantul. Însă, pentru a fi diagnosticată cât mai timpuriu, este vital să te prezinți la control la fiecare 6 luni sau mai des (în funcție de recomandarea medicului), pentru a te asigura că implantul tău este sănătos.

Cauzele dezvoltării periimplantitei

La fel ca orice afecțiune orală (și nu numai), periimplantita nu trece de la sine, însă nici nu apare de la sine. Iată care sunt cauzele care conduc la apariția și dezvoltarea periimplantitei:

• igienă orală necorespunzătoare după tratamentul cu implant dentar – biofilmul bacterian continuă să se depună, atrăgând o infecție în jurul implantului;
  • fumatul sau mestecatul tutunului;
  • implantul de slabă calitate sau inserarea greșită a implantului;
  • protezarea greșită;
  • unele afecțiuni medicale, precum diabetul.

Factori care favorizează periimplantita

Pe lângă cauzele de mai sus ale dezvoltării periimplantitei, trebuie să luăm în calcul și alți câțiva factori care favorizează această afecțiune:

• istoricul medical și dentar: dacă s-a inserat un implant unui pacient care se află într-o grupă de risc (boli autoimune, de exemplu), implantul poate fi un eșec, iar corpul îl va respinge prin inflamarea gingiei în primă instanță;
  • unele boli sistemice și medicamente: pacienții cu boli psihiatrice, cu infarct recent, în graviditate sau cu diabet și insuficiență renală sunt printre factorii de risc ai periimplantitei; de asemenea, unele medicamente afectează metabolismul osos, supunându-ne aceluiași risc.

Metode de tratare a periimplantitei

Periimplantita este chiar mai greu de tratat decât parodontoza de la nivelul dinților naturali, însă implantologia modernă a evoluat atât de mult încât există un tratament chiar și pentru  această afecțiune: fie clasic, fie cu ajutorul laserului.

Înainte exista doar schema clasică de tratament, care, din păcate, nu are o rată mare de succes, pentru că e aproape imposibil să decontaminezi complet suprafața implantului; un tratament clasic impune o intervenție chirurgicală, la care există riscurile infectării post-operatorii, însă și vindecarea de după tratament este una mult mai dificilă și îndelungată.

Tratament cu ajutorul laserului

Astăzi avem la dispoziție, din fericire, tratamentul periimplantitei cu ajutorul laserului – un tratament complet (și complex), modern și eficient, în care se folosesc două tipuri de lasere:

• Primul laser are rolul de decontaminare: acesta îndepărtează bacteriile de până la 1,5 cm în profunzimea osului și a gingiei. Pe lângă efectul de decontaminare, acest laser are și un efect de biostimulare a metabolismului celular. Celule se divid mai repede, țesuturile se refac mai repede, deci vindecarea este mult grăbită.
  • Cel de-al doilea laser are rolul de curățare: cu ajutorul lui se curăță suprafața interioară a gingiei, se îndepărtează un strat de celule infectate, necrozate (pe interior gingia trebuie să fie curată). Se trece apoi la curățarea suprafeței implantului. Toate bacteriile ce determină periimplantita se depun pe suprafața implantului și formează un biofilm bacterian. Scopul este să lăsăm la final un implant cu o suprafață curată și decontaminată. Trecem apoi la curățarea osului. Toată masa osoasă resorbită se transformă într-un țesut de granulație, care este, de fapt, un țesut infectat, plin de bacterii și celule alterate. Tot acest țesut trebuie curățat, îndepărtat.

Avantajele utilizării laserului în periimplantită

Tratamentul cu laserul este cel care asigură cea mai mare rată de succes, lăsând gingia, osul și suprafața implantului curate, decontaminând și biostimulând. Astfel, sunt îndeplinite toate condițiile pentru ca osul să se remineralizeze, periimplantita să se oprească din evoluție, iar gingia să fie atașată înapoi. Printre avantajele utilizării laserului se numără:

• cea mai eficientă, precisă și rapidă metodă de tratament;
  • nu este necesară incizia sau bisturiul;
  • recuperarea post-operatorie este rapidă;
  • îndepărtează cel mai eficient țestutul de granulație (infecția);
  • biostimulează;
  • este o soluție minim invazivă;
  • este o soluție confortabilă atât în timpul, cât și după tratament.

Program de prevenție post-implant

Credem cu adevărat că sănătatea orală se învață. Se deprinde. Și mai credem că prevenția este cel mai frumos tratament – de aceea ți-am pregătit un program de prevenție post-implant, astfel încât tratamentul tău să decurgă cât mai lin cu putință.

Ce putem face pentru tine?

Ne axăm foarte mult pe factorii de risc specifici asociați cu tratamentul problematic al implantului. Punem pe primul loc comunicarea dintre noi și pacient, care este prioritatea noastră principală; de asemenea, accentul cade și pe istoricul său medical. Pentru că implantul dentar este un tratament complicat și complex în același timp, îl tratăm cu aceeași complexitate și seriozitate, ca să îl facem mai simplu de înțeles pentru tine.

Cum îți întreții implanturile o perioadă cât mai lungă?

În trecut, oamenii considerau că implantul dentar e mai rezistent ca dintele natural. Ba mai mult – se credea că, pentru că avem de-a face cu un „dinte artificial” nu are sens să îl îngrijim. Nimic mai fals – implanturile au nevoie de o îngrijire mai mult decât riguroasă pentru a se mențină în starea lor inițială. Putem privi întreținerea implanturilor în timp ca pe o mișcare în doi pași:

• pe de-o parte, trebuie să acorzi o atenție desăvârșită îngrijirii orale: nu ai voie să ratezi niciun periaj, pe care trebuie să înveți să îl faci corect: timp de două minute, cu periuța ținută într-un unghi vertical de 45 grade (deci nu cu mișcări de stânga-dreapta), prin mișcări blânde, și nu agresive. Periajul este complet doar atunci când este însoțit și de apă de gură și ață dentară sau duș bucal;
  • pe de cealaltă parte, trebuie să respecți vizitele regulate la stomatolog: programează-te la consult la fiecare șase luni pentru controlul de rutină și igienizarea profesională; astfel, nu doar că îți vei menține dinții sănătoși, însă specialistul tău va putea identifica timpuriu orice posibilă afecțiune orală.

Mentenanța implanturilor în cabinet

Odată ce ai ales tratamentul cu implant dentar la noi, suntem parte din viața ta pentru totdeauna – ca să le dăm viață lungă implanturilor tale. Asta înseamnă că o să ne asigurăm că ne treci pragul suficient de des, astfel încât să facem procedurile de profilaxie necesare odată la șase luni: detartraj și igienizare profesională, ca implanturile tale să fie curate în profunzime.

Suntem în permanentă legătură cu pacienții noștri, pentru a ne asigura că ne trec pragul suficient de des, dar și că și-au îmbunătățit stilul de viață, astfel încât tratamentul cu implant dentar să fie un real succes.

Întrebări și răspunsuri

Este dureroasă procedura cu laser?

Din fericire, față de metoda tradițională, invazivă, chirurgicală, tratamentul periimplantitei cu laser este o procedură confortabilă și non-invazivă.

Exista restricții după efectuarea procedurii cu laser?

După efectuarea tratamentului cu laser, îți poți relua de îndată stilul de viață obișnuit – însă va fi nevoie doar să îți adaptezi ușor alimentația în primele zile, adică să consumi alimente cât mai moi și ușor de mestecat. Datorită acestei proceduri premium, ancorate în implantologia ultra-modernă, pacientul revine la stilul de viață obișnuit extrem de rapid, pentru că disconfortul post-intervenție este minim.